Mateusz Kossior


Mateusz Kossior, znany również jako Kosior, Kossiur lub Kossyor, to postać, która wywarła znaczący wpływ na polskie malarstwo i rzeźbę w późnym renesansie. Urodził się w pierwszej połowie XVI wieku i zmarł po 1597 roku. Jego twórczość stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego regionu, z którego pochodził.

Kossior miał swoje korzenie w Kołe, skąd wkrótce przeniósł się do Poznania. W 1575 roku jego umiejętności artystyczne zostały poddane próbie, kiedy to wystąpił przed Radą Miejską, żądając uznania mistrzostwa w cechu malarskim. W rezultacie Rada zleciła mu wykonanie obrazu przedstawiającego Matkę Boską z Dzieciątkiem, co pozwoliło mu na uzyskanie tytułu mistrza. Od 1579 do 1595 roku wielokrotnie pełnił funkcję starszego cechu poznańskich malarzy, konwisarzy i introligatorów, co świadczy o jego poważaniu w środowisku artystycznym.

Kossior był znanym i cenionym artystą, osiągającym sukcesy finansowe dzięki swojej twórczości. W Poznaniu posiadał kilka domów, co świadczy o jego zamożności. W późniejszym okresie życia zamieszkał w Kłecku, gdzie współpracował z malarzem dr Marcinem z Kłecka. Wspólnie stworzyli ołtarz główny do tamtejszego kościoła.

Jego prace były silnie inspirowane zarówno grafiką niderlandzką, jak i malarstwem włoskim, co wpłynęło na unikalny styl Kossiora. Jego mecenasami byli m.in. Czarnkowscy, co podkreśla jego znaczenie w ówczesnym świecie sztuki.

Artysta miał czworo dzieci: Ewę, która została żoną złotnika Jakuba Staniewskiego, a później Tomasza Pełki; oraz Stanisława, Barbarę i Jadwigę. Jego syn, Stanisław Kossior (Kossiorowicz), zmarły w 1626 roku, kontynuował tradycję artystyczną ojca, pełniąc w latach 1610 i 1617 rolę starszego cechu poznańskich malarzy oraz tworząc ołtarz główny w Szamotułach.

Wątki biograficzne Mateusza Kossiora w swoich pracach badali m.in. prof. Tadeusz Chrzanowski oraz Dawid Jung, a także Aniela Sławska.

Ważniejsze prace

Oto niektóre z bardziej znaczących prac Mateusza Kossiora, które w znaczący sposób przyczyniły się do kultury i sztuki regionu. Pierwszym dziełem, które chcemy podkreślić, jest sygnowany oraz zachowany ołtarz główny w Kłecku. W skład tego dzieła wchodzą cztery obrazy przedstawiające Zwiastowanie, Narodzenie Chrystusa, Hołd Trzech Króli oraz Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, z czego ostatnie zaginęło. Na odwrocie wspomnianego ołtarza widnieje napis: Has imagines sculpsit et pinxit Matheus pictor cognomine Kossyor, civis Posnaniensis, anno domini 1596. Uroczystej konsekracji ołtarza dokonał 16 kwietnia biskup teodozjański, Jan Gniazdowski h. Wczele (zm. 1608).

Drugim znaczącym dziełem jest //Trójca Święta// z kościoła w Kłecku, które aktualnie znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie. Oprócz tego, Kossior stworzył także tryptyk z Połajewa oraz tryptyk z Opalenicy, datowany na 1585 rok, z którego zachowała się jedynie predella umiejscowiona w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu.

Warto również wspomnieć o ołtarzu głównym oraz Ołtarzu Matki Boskiej Różańcowej znajdujących się w Wągrowcu. Prace te świadczą o wyjątkowym talencie Mateusza Kossiora i jego wkładzie w rozwój sztuki barokowej w Polsce.


Oceń: Mateusz Kossior

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:6